سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

تحقیق- Output/FILE-CODE (126)_104

4 - اطلاعات مربوط به پایان نامه: الف- عنوان پایان نامه: 1- فارسی: بررسی ابعاد حقوقی قراردادهای سینما و تلویزیون( با مطالعه تطبیقی در سینمای آمریکا) 2- انگلیسی: Consideration of legal feature of cinema & television contracts ب. واژگان کلیدی: 1- فارسی: سینما- تلویزیون – قرارداد- تهیه کننده – کارگردان – بازیگر – فیلم – تولید- توزیع - 2. انگلیسی: cinema- television – contract- producer- director- actor- film- Production – distribution ج- نوع تحقیق: بنیادی نظری کاربردی د - سؤال اصلی پژوهش : آیا چالش های حقوقی سینمای ایران با توسل به قواعد عمومی قراردادها یا اقتباس از راه حل های موجود در کشورهای دارای سینمای حرفه ای، قابل حل می باشد؟ ه‍. - بیان مسئله : (شامل تشریح ابعاد مسأله، معرفی دقیق آن، بیان جنبه های مجهول و مبهم و متغیرهای مربوط) این پژو هش ابعاد حقوقی مراحل تولید فیلم ( پیش تولید – تولید- پس تولید ) و روابط حقوقی میان عوامل اصلی تولید فیلم ( تهیه کننده- کارگردان – بازیگر – سرمایه گذار) را بررسی می کند. قراردادهای در حوزه تولید فیلم های سینمایی و تلویزیونی از جمله قراردادهای نامعین است که در حقوق ما ناشناخته مانده و در نتیجه نابسامانی های حقوقی زیادی در این زمینه وجود دارد از جمله ابهام در حقوق و تعهدات عوامل تولید فیلم – استاندارد نبودن قراردادها – انعقاد غیر تخصصی قرارداد – اختلافات قراردادی در جریان پروسه تولید فیلم و ... و اگر فقدان قوانین و مقررات اختصاصی حاکم بر صنعت سینما را هم بر آنها بیافزاییم در مجموع خلاء حقوقی شدیدی احساس می شود. و این نابسامانی حقوقی به سهم خود یکی از موانع پیشاروی روند حرفه ای شدن سینمای ایران است. سوابق مربوطه ( بیان مختصر سابقه تحقیقات انجام گرفته در مورد موضوع و نتایج تحصیل شده در داخل و خارج و نظریه های علمی مربوط) سوابق تحقیقات در داخل کشور: متأسفانه تحقیقات و پژوهش های منسجمی پیرامون این موضوع در داخل کشور وجود ندارد و در پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران ( ایران داک ) نیز هیچ پایان نامه ای در کشور که مشابه این موضوع باشد یافت نشد. فقط کتابهای اندکی که در ایران در زمینه مالکیت معنوی نگارش شده است، برخی از آنها در بخشی از کتاب، آثار سینمایی را از جهت مالکیت معنوی مورد بررسی قرار داده اند در حالیکه این پژوهش تولیدات سینمایی و تلویزیونی را عمدتاً از جهت حقوق قراردادها بررسی می کند. سوابق تحقیقات در خارج از کشور : در کشورهای دارای صنعت سینمای پیشرفته همچون آمریکا کتابها و مقالات حقوقی زیادی در این زمینه وجود دارد و حقوق آنها قدم به قدم با پدیده های جدید همراه شده است. ز- فرضیات (به صورت جملات خبری و کامل) 1-قراردادهای در حوزه تولید آثار سینمایی و تلویزیونی و عوامل اصلی تولید فیلم، علی‌رغم فقدان قوانین و مقررات اختصاصی حاکم بر صنعت سینما، با توسل به قواعد عمومی قراردادها و اصول کلی حقوقی قابل بررسی است. 2- در صورت انجام موفق این پایان نامه، می توان برای چالش های حقوقی صنف سینمای ایران ارائه راهکار نمود. ح. اهداف تحقیق (شامل اهداف علمی، کاربردی و ضرورت‌های خاص انجام تحقیق و نام بهره‌وران از آن) اهداف علمی: مطرح کردن مباحث جدید میان رشته ای حقوقی و قدم نهادن در راههای از قبل هموار نشده و در نتیجه غنی تر شدن نظام حقوقی فعلی امید است این پژوهش مقدمه ای باشد برای ورود مستعدتران به عرصه حقوق سینما و رسانه اهداف کاربردی: حل مشکلات حقوقی صنفی از جامعه اصناف ایران ضرورت تحقیق: به دلیل فقدان آثار حقوقی که در کشور منسجماً و مستقلاً به این موضوع پرداخته باشد و با توجه به اینکه خارجیان علاوه بر تألیفات حقوقی متعدد، حتی قوانینی هم در زمینه صنعت سینما وضع کرده اند ضرورت این تحقیق به عنوان اولین گام در حقوق ما محسوس است. نام بهره وران: اشخاص حقوقی سینمایی : شرکت های فیلم سازی- شورای داوری خانه سینما – بنیاد سینمایی فارابی اشخاص حقیقی سینمایی: تهیه کنندگان – کارگردانان – بازیگران – دانشجویان رشته های سینمایی سازمان های دولتی مربوطه: معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران – دانشکده های سینما و هنر ط- روش کار: الف) روش تحقیق (توصیفی، همبستگی، تجربی، تاریخی، علی و غیره) توصیفی ب) روش گردآوری اطلاعات (میدانی، کتابخانه‌ای و غیره) کتابخانه ای- میدانی ج) ابزار گردآوری اطلاعات (پرسشنامه ، فیش برداری و غیره) مصاحبه ( همچون مصاحبه با فیلم سازان و کارشناسان رسمی دادگستری در امور سینمایی )

----------- نکته مهم : هنگام انتقال متون از فایل ورد به داخل سایت بعضی از فرمول ها و اشکال درج نمی شود یا به هم ریخته می شود یا به صورت کد نمایش داده می شود ولی در سایت می توانید فایل اصلی را با فرمت ورد به صورت کاملا خوانا خریداری کنید: سایت مرجع پایان نامه ها (خرید و دانلود با امکان دانلود رایگان نمونه ها) : elmyar.net **************** د) جامعه آماری: ه‍( تعداد و روش نمونه گیری: و) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات: زمان زمان و مراحل انجام کار: الف. طول مدت اجرای تحقیق: 6 ماه ب. تاریخ شروع: 10/4/87 ج. مراحل انجام کار: ابتدا جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای و میدانی و سپس پردازش اطلاعات 6- تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح: سینما شاخه ای از هنر است که درآن یک داستان به وسیله تصاویر متحرک ( فیلم) نمایش داده می شود. یک فیلم بر اساس فیلمنامه و توسط مجموعه ای از بازیگران و کارگردان و ... در سه مرحله پیش تولید – تولید – پس تولید ساخته می شود. 7- مشکلات و تنگناهای احتمالی تحقیق: دسترسی نیافتن به برخی از منابع خارجی 8- هزینه‌ها (شامل هزینه‌های پرسنلی، مواد و وسایل، مسافرت، متفرقه) هزینه بهای کتاب و هزینه درخواست ارسال کتاب از خارج از کشور 9. فهرست مهم‌ترین منابع: الف. منابع فارسی: با توجه به اینکه موضوع این پایان نامه به عنوان اولین گام ابعاد حقوقی قراردادهای سینمایی و تلویزیونی را مستقلاً بررسی خواهد نمود در زمینه منابع فارسی محدودیت زیادی وجود دارد و حتی با فقدان منابع فارسی مواجه می باشد، معذلک در قسمتهایی از بحث که با مالکیت معنوی فیلم ارتباط پیدا می کند می توان از منابع ذیل بهره گرفت. قراردادهای حقوق مؤلف ؛ دکتر پژمان محمدی با مقدمه استاد دکتر سید حسین صفایی حقوق مالکیت معنوی ؛ دکتر اسد الله امامی حقوق رسانه ها ؛ کاری پیتر و جو ساندرز ، ترجمه دکتر حمیدرضا ملک محمدی منابع خارجی: Contracts for the film and television industry by: Mark Litwak(2nd edition 1999) Entertainment law(cases and materials on film, television) by: Sherri L. Burr , William D. Henslee(May 2004) Dealmaking in film and television by : Mark Litwak(Oct,2002) Film and television law quarterly (law journal ) www. filmcontracts. net www. Obs.coe.int(European audiovisual observatory) 10- تأییدات: الف. اسامی نام و نام خانوادگی دانشجو خسرو صالحی امضاتاریخ نام و نام خانوادگی استاد راهنماامضاتاریخ نام و نام خانوادگی استاد مشاورامضاتاریخ نام و نام خانوادگی استاد مشاورامضاتاریخ ب- نظر کمیته یا شورای تحصیلات تکمیلی موضوع و طرح پایان نامه ‌آقای/ خانم ....................... دانشجوی دوره ............. مقطع .............. رشته ...................... گرایش .......................... در جلسه‌ی مورخ ............... کمیته/شورای تحصیلات تکمیلی با حضور اعضای زیر مطرح و به شرح ذیل اعلام نظر می شود: تصویب شد نیاز به اصلاح دارد تصویب نشد اصلاحات لازم: ردیف نام و نام خانوادگی سمت نوع رأی موافق/مخالف

 


  

نمونه پایان نامه- Output/FILE-CODE (127)_105

چون جعاله یک عقد جایز می باشد، در نتیجه بدل کار در هر زمان (مثل لحظهی قبل از شروع حرکت مخاطره آمیز) و حتی حین اجرای حرکت اکشن، می تواند عقد را فسخ کند و از اجرای صحنه انصراف دهد (فسخ فعلی و عملی) و جسم و جان خود را از خطر برهاند و در نتیجه فیلم ساز نمی تواند ملزم به اجرای صحنه مخاطره آمیز کند. فصل دوم: آثار بطلان عقد منظور از آثار بطلان در این فرض مجازی است زیرا عقد باطل هیچ اثر حقوقی ندارد: الف: در مواردی که قرارداد بدل کاری باطل می باشد آیا بدل کار و یا ورثه اش (در صورت فوت بدل کار در نتیجه ی اجرای صحنه مرگبار) مستحق اجرت المثل می باشند؟ اگر سبب بطلان عقد مواردی باشد که در مباحث گذشته ذکر کردیم، باید قائل به عدم استحقاق اجرت المثل شد. زیرا بطلان عقد به دلیل نهی از تراضی بود نه نقص تراضی و جعاله بر امر غیر مشروع باطل است و اجرت المثل هم ندارد (ماده 570 قانون مدنی) ب: در موارد بطلان عقد، فیلم ساز نمی تواند صحنهی گرفته شده از بدل کار را وارد فیلم خود نماید چه بدل کار زنده باشد و چه فوت کرده باشد. زیرا حق بر صوت و تصویر از جمله حقوق مدنی انسان است و چون در این فرض تراضی فاسد بوده است باید برای استفاده از تصویر بدل کار در فیلم، دوباره اجازه بدل کار یا ورثه او گرفته شود. فصل سوم: نسبی بودن قرارداد یکی از آثار عقد، اصل نسبی بودن عقد است. اکنون اجرای این اصل را در قرارداد بدل کاری از حیث مقررات راهنمایی و رانندگی بررسی می کنیم. اجرای برخی از بدل کاری ها مستلزم تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی است مثل سرعت زیاد و سبقت های غیر مجاز و اجرای حرکات مارپیچ در اتوبان که همگی تخلف محسوب می شود. در این فرض از آنجا که اصل، تساوی مردم در برابر قانون است و نص قانونی موردی را باید از شمول قانون معاف نماید و فقدان نص قانونی در زمینهی استثنا کردن هنرهای نمایشی از تخلفات رانندگی همچون تبصرهی م 556 قانون مجازات اسلامی و آمره بودن قوانین، باید قائل به اعمال قوانین راهنمایی و رانندگی در مورد بدل کاری همچون سایر افراد جامعه شد. در نتیجه فیلم ساز باید جریمه های لازم را به بیت المال پرداخت نماید . (من له الغنم فعلیه الغرم) حق داشتن شغل فیلم سازی نیز هیچ ملازمه ای با معاف شدن از پرداخت جریمه ندارد. اجازه نیروی انتظامی نیز قاصر از معاف شدن فیلم ساز از پرداخت جریمه است. زیرا مجوز گرفتن فیلم ساز از نیروی انتظامی در واقع نوعی هماهنگی با این نیرو محسوب می شود و مجوز به معنای خاص خود (مباح کننده) محسوب نمی شود. زیرا مستند به هیچ قانونی نیست در حالی مثلا اجازه نیروی انتظامی در فرض بند سوم ماده 187 آیین نامه راهنمایی و رانندگی مستند قانونی دارد. ماده 87 آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب 18/2/1347 نیز منصرف به جهاتی است که مربوط به اعمال حاکمیت این نیرو باشد. قسمت سوم: خسارات بدل کاری دنیای جسارت ها و خسارت ها است ! اینک برخی از فروض آن را بررسی می کنیم: فصل اول: خسارات وارد بر فیلم ساز در نتیجه فسخ عقد: در بررسی ماهیت عقد، قرارداد بدل کاری را جعاله تلقی کردیم در نتیجه چون عقد جعاله عقد جایزی است بدل کار هر زمان می تواند عقد را فسخ کند (مثلاً اگر قرار است با خودرو از روی مانع عبور کند چند متر مانده به مانع ترمز کند و خود را از احتمال خطر نجات دهد«فسخ فعلی و عملی»). از طرفی امادگی برای اجرای صحنهی اکشن هم مستلزم مقدماتی است که هزینه دارد مثل استقرار دوربین و سایر گروه تولید و اجاره محل فیلم برداری و ... در این صورت اگر بدل کار در سر صحنه عقد را فسخ کند و در نتیجه این فسخ، خسارات به فیلم ساز وارد آید از جمله خسارت آمادگی مجدد برای ضبط صحنه توسط بدل کار دیگر، آیا در این فرض بدل کار ضامن است؟ در عقد جعاله، عامل (بدل کار) حق فسخ عقد را دارد و اجرای حق نیز از عناوین معاف کنندهی مسئولیت است و تقصیر محسوب نمی شود و چون یکی از عناصر تحقق مسئولیت مدنی، تقصیر می باشد در نتیجه در این فرض بدلکار مسئولیت مدنی ندارد. البته به شرطی که از حق خود سوءاستفاده نکرده باشد و قصد اضرار به فیلم ساز را هم نداشته باشد. فیلم ساز نیز می تواند از باب استیفای بلا جهت به بدل کار رجوع کند. زیرا بدلکار به هر حال با خسارت زدن به دیگری از خود دفع ضرر کرده است و نداشتن مسئولیت مدنی مانع از تحقق عنوان ضمان آور دیگر نیست. فصل دوم: خسارات وارد بر شخص ثالث بند اول: ضرر گذشته

----------- نکته مهم : هنگام انتقال متون از فایل ورد به داخل سایت بعضی از فرمول ها و اشکال درج نمی شود یا به هم ریخته می شود یا به صورت کد نمایش داده می شود ولی در سایت می توانید فایل اصلی را با فرمت ورد به صورت کاملا خوانا خریداری کنید: سایت مرجع پایان نامه ها (خرید و دانلود با امکان دانلود رایگان نمونه ها) : elmyar.net **************** اجرای صحنه های بدلکاری معمولاً محیط خطرناکی را بوجود می آورد همچون انفجارها و تصادفات که ممکن است در اثر این اقدامات مخاطره آمیز خسارات مالی و بدنی به اشخاص ثالث همچون تماشاگران پشت صحنه وارد شود. در این صورت قواعد عمومی مسئولیت مدنی جاری است. پس اگر اطراف صحنه به درستی نوار کشی نشود و یا میزان حجم آتش اشتباه محاسبه شود، مقصر ضامن است. چنانچه صحنهی موضوع بدلکاری آتش افروزی باشد و آتش به طور غیرقابل پیش بینی ای به اطراف، بیش از حد مشخص شده سرایت کند و خسارت به اشخاص وارد شود. مقصر ضامن است و عدم قابلیت پیش بینی ضرر در این فرض رافع ضمان نیست. در نتیجه نباید از مادهی352 قانون مجازات اسلامی وحدت ملاک گرفت زیرا حکم ماده 352 قانون مجازات اسلامی خاص آتش افروزی در ملک است. بند دوم: ضرر آینده (عدم نفع) در فرضی که عوامل فیلم برای اجرای یک صحنه بدل کاری در اتوبان همچون واژگون کردن خودرو اتوبان را برای ساعتی مسدود کرده اند و فردی که به طور معمول و عادتاً برای رسیدن به مقصد خود از این مسیر استفاده می کرد در اثر انسداد اتوبان و یا ترافیک شدید ایجاد شده، مجبور شود مسیر خود را عوض کند و از راه های غیر معمول و طولانی همچون کوچه پس کوچه ها استفاده کند و در نتیجهی این تغییر مسیر پیش بینی نشده، از یک منفعتی و یا فرصتی مثل شرکت در جلسه کنکور و یا جلسه مزایده بازماند و یا اورژانس به موقع به بیمارستان نرسد و بیمار فوت کند، پرسش این است که آیا متضرر می تواند از عوامل این محرومیت از منفعت و یا فرصت، مطالبه خسارت نماید؟ البته فرض ما بر این پیش فرض استوار است که عدم نفع در حقوق ما قابل مطالبه است. ابتدا باید دو حق را شناسایی کرد: حق داشتن شغل فیلم سازی باتمام لوازم عرفی و عقلی آن. فیلم سازی یک شغل محسوب می شود و هر کسی حق داشتن شغل را دارد لیکن نباید مخالف حقوق دیگران باشد. اصل بیست و هشتم قانون اساسی بیان می دارد «هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند». 2- حق شهروندان بر اموال عمومی: آزادی رفت وآمد و استفاده از اموال عمومی (اتوبان ها و بزرگراهها) حق هر شهروندی است و یکی از حقوق مدنی افراد است. پس هر شهروندی حق عبور از اتوبان را دارد و هیچ کسی نمی تواند او را منع نماید و این حق را از او سلب نماید مگر به موجب قانون.

 


  

گفتار چهارم : قصد احسان گفتار پنجم : وقوع ضرر از ناحیه احسان کننده گفتار ششم : بررسی معیارهای احسان واقعی گفتارهفتم : شرایط تاثیر احسان بر مسئولیت مدنی الف) قصد احسان ب) احسان واقعی گفتار هشتم :جلب منفعت برای متضرر گفتار نهم : دفع خطر گفتار دهم : وقوع افراط و تفریط از ناحیه […]


  

2. پیشگیری غیر کیفری چه جایگاهی در مقابله با جرم کلاهبرداری الکترونیکی میتواند ایفا کند؟ 3. پیشگیری کیفری چه جایگاهی در مقابله با جرم کلاهبرداری الکترونیکی میتواند ایفا کند؟ ج- پیشینه تحقیق صادقی(1390) در کتاب خود با عنوان جرائم علیه اموال و مالکیت چنین بیان نموده‌اند : کلاهبرداری رایانهای از جمله جرائم کلاسیکی است از […]


  

دانلود پژوهش ایرانداک- Output/FILE-CODE (13)_133

4-بلی، به نظر می رسد قانون مجازات اسلامی 1392 در زمینه مسوولیت کیفری کودکان نوآوری داشته است. 6-پیشینه تحقیق1-دکتر علی نجفی توانا حقوقدان و استاد دانشگاه که در زمینه سن مسئولیت کیفری اطفال مطالعات گسترده ای دارند معتقدند مسئولیت کیفری اطفال باید در تمام دنیا تقریباً از لحاظ سنی به ویژه سن مسئولیت مطلق کیفری یک حد مشخص و مشابه داشته باشد. ایشان یکی از نکات مثبت قانون جدید را ، مبنای جدید برای تعیین سن مسئولیت کیفری ، برای مجازات قصاص و حد می دانند. در ماده 90 قانون جدید مجازات اسلامی مبنای جدیدی برای محاسبه سن مسئولیت کیفری لحاظ شده است. در تبصره این ماده آمده است که با استفاده از نظر کارشناس نسبت به تشخیص سن مسئولیت کیفری اقدام شود در این قانون دیگر سن مسئولیت کیفری مطلق نیست. 2-بابک پور قهرمانی محقق و وکیل پایه یک دادگستری نیز به بررسی دقیقی پیرامون حقوق کودک که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد با عنوان «کنوانسیون حقوق کودک» نامگذاری شده است پرداخته ، از لحاظ تدوین مقرراتی جامع درباره حقوق اطفال، انتظارات جامعه بشری را در حمایت از اطفال برآورده است و موجب گردیده است تا اکثر کشورها از جمله ایران به تدوین مقررات جدید در حمایت از اطفال اقدام نمایند . دکتر نسرین مهرا عضو هیات علمی دانشگاه که در زمینه حقوق اطفال صاحب نظر است. طی مطالعات و تحقیقات فراوانی که در زمینه اطفال در حقوق فرانسه داشتند به این نتیجه دست یافتند که با کم رنگ کردن جنبه سزادهی در عدالت کیفری فرانسه می توان فرایند ترمیم بزه دیدگان را تسریع کرد و صلح و آرامش را در جامعه حاکم نمود در واقع ایشان معتقدند با مسئول کردن طفل بزهکار و ایجاد حس ندامت در وی از طریق گفتگو و مذاکره همراه با حمایت جامعه محلی ، می توان از تکرار جرم طفل پیشگیری نمود . ایشان معتقدند این امر علاوه بر پیشگیری در پایین آوردن سن ارتکاب به بزه در اطفال نیز نقش موثری را ایفا می کند. 3-یکی از حقوقدانان فرانسه قبول اماره عدم توانایی ارتکاب جرم برای اطفال زیر 10 سال را قبول نمادین ناپختگی اطفال و نیاز و حق آنها بر حمایت می داند و طی تحقیقات خود به این نتیجه دست یافته است که دولت فرانسه نه تنها باید از لغو اماره قانونی عدم تکلیف صرف نظر کند بلکه باید آن را حفظ و حتی المقدور گسترش دهد. ایشان طی تحقیقات خود به دوگانگی رفتارهای جامعه و دولت نسبت به اطفال دست یافت و معتقد است که این دوگانگی در حوزه عدالت کیفری فرانسه انعکاس پیدا کرده است و حوزه عدالت کیفری فرانسه را به یکی از پر تنش ترین حوزه ها تبدیل کرده است. 4-یکی از طرفداران اولیه حقوق کودک که تحقیقات بسیاری در زمینه اطفال داشته است به این نتیجه دست یافته بود در فرانسه کودکان بشدت قربانی سیاستهای اقتصادی غلط و خطاهای سیاسی هستند و در بسیاری از مواقع فدای مسائل سیاسی می شوند ایشان معتقدند بودند دولت فرانسه باید سیاست‌های خود را در جهت منافع اطفال اصلاح نماید. در رابطه با نوآوری و وجه تمایز پایان نامه حاضر با آثار دیگر می توان اشاره داشت که این اثر به نحو تطبیقی بین حقوق کیفری ایران و حقوق کیفری فرانسه صورت گرفته است،همچنین بیشتر کتب و مقالات حاضر در این زمینه بررسی های خود را روی قوانین قدیم آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی انجام داده اند.اما پایان نامه حاضر قوانین جدید را مورد لحاظ قرار داده است و ابعاد مختلف فقهی و حقوقی مسوولیت کیفری اطفال را مطمح نظر قرار داده است. 7-روش تحقیقدر این تحقیق از روش تحلیلی ـ کتابخانه ای استفاده شد. روش کتابخانه‌ای درتمام تحقیقات علمی مورداستفاده قرارمیگیردو دربعضی از آنها موضوع تحقیق از نظر روش‌، از آغاز تا انتها متکی بر یافته‌های تحقیق کتابخانه‌ای است.

----------- نکته مهم : هنگام انتقال متون از فایل ورد به داخل سایت بعضی از فرمول ها و اشکال درج نمی شود یا به هم ریخته می شود یا به صورت کد نمایش داده می شود ولی در سایت می توانید فایل اصلی را با فرمت ورد به صورت کاملا خوانا خریداری کنید: سایت مرجع پایان نامه ها (خرید و دانلود با امکان دانلود رایگان نمونه ها) : elmyar.net **************** در تحقیقاتی که ماهیت کتابخانه‌ای ندارند نیز محققان ناگزیر از کاربرد روش کتابخانه‌ای در تحقیق خود هستند. در این گروه تحقیقات، محقق باید ادبیات و سوابق مساله و موضوع تحقیق را مطالعه کند. درنتیجه‌، باید از روش کتابخانه ای استفاده کند و نتایج مطالعات خود را در ابزار مناسب شامل فیش‌، جدول‌ و فرم ثبت و نگهداری و درپایان به طبقه بندی و بهره برداری از آن‌ها اقدام کند‌. 8-ساماندهی تحقیقپایان نامه شامل سه فصل : فصل اول مفهوم شناسی ، فصل دوم مبانی مسولیت کیفری و فصل سوم جلوه های مسولیت کیفری و جلوه های فراروی . فصل اول-مفهوم شناسیدر این فصل مفاهیم مورد بررسی قرار می گیرند. مبحث اول:مفهوم مسوولیت کیفریدر این مبحث در قالب چند گفتار به بررسی مفهوم مسولیت کیفری پرداخته می شود. گفتار اول: در لغت در فرهنگ لغات، مسئولیت به معنی پرسیده شده و خواسته شده آمده است و غالباً به مفهوم «تکلیف و وظیفه و آنچه که انسان عهده‌دار و مسئول آن باشد» تعریف شده است. این معنی به تنهایی نمی‌تواند مفاهیم گوناگون مسئولیت را بازگو کند.برای درک مفهوم واقعی مسئولیت از جهات گوناگون، باید علاوه بر وجود تعهد و تکلیفی که از طرف مقام صلاحیت‌دار وضع و برقرار می‌شود، عوامل و شرایط دیگری را نیز باید در نظر گرفت که عبارتند از: 1-وجود وظیفه در انجام یا خودداری از انجام عملی که خود این وظیفه ممکن است بر اثر مقررات قانونی و یا روابط اجتماعی به وجود آمده باشد. 2- اطلاع از وجود وظیفه؛ زیرا مطلقاً نمی‌توان شخصی را که نسبت به وظیفة خود آگاهی ندارد مسئول شناخت. اطلاع نداشتن از وجود وظیفه ممکن است معلول نقص قوای عقلانی و عاطفی و یا نقص تربیت اجتماعی باشد و یا عملاً وجود وظیفه و محتوای آن به شخص موظّف ابلاغ نشده باشد. 3- توانایی در انجام وظیفه؛ عجز و ناتوانی فرد موظف در انجام وظیفه هم ممکن است معلول عوامل شخصی یا اجتماعی باشد. بند اول : در حقوق ایران به طور کلی باید گفت الزام شخص به پاسخگویی در قبال تعرض به دیگران، خواه به جهت حمایت از حقوق فردی صورت گیرد و خواه به منظور دفاع از جامعه، تحت عنوان «مسئولیت کیفری» یا «مسئولیت جزایی» مطرح می‌شود. با این وجود، در هیچ یک از قوانین جزایی چه در گذشته و چه در حال حاضر، ماهیت حقوقی و تعریف مسئولیت کیفری به طور مشخص بیان نشده است. به هر حال، مسئولیت کیفری نوعی الزام شخصی به پاسخگویی آثار و نتایج نامطلوب پدیدة جزایی یا جرم است. از دیدگاه کیفری، ارتکاب جرم یا هر نوع تخطی از قوانین و مقررات جزایی به تنهایی و به خودی خود موجب مسئولیت کیفری نیست، بلکه برای این که مرتکب جرم را از نظر اخلاقی و اجتماعی مسئول و قابل سرزنش و مجازات بدانیم لازم است که شرایطی با هم جمع شوند که عبارتند از: اول: وقوع رفتار مجرمانه که از میل و ارادة آگاهانة مرتکب آن نشأت گرفته باشد و نحوة پندار، کردار و جریان تصمیم‌گیری او را مشخص کند. دوم: عمل مجرمانه‌آی که با اندیشه، قصد و میل مرتکب، در عالم خارج تحقق یافته است باید حاکی از سوءنیت مرتکب یا ناشی از خبط و خطای او باشد. سوم: برای این که مرتکب جرم را مسئول بشناسیم، علاوه بر ارادة ارتکاب و سوءنیت یا تقصیر جزایی، باید بین جرم انجام یافته و فاعل آن، قابلیت انتساب موجود باشد. به طور کلی، هرکسی که با علم و اطلاع دست به ارتکاب جرم می‌زند لزوماً مسئول شناخته نمی‌شود، بلکه علاوه بر تحقق ارادة ارتکاب و سوءنیت یا تقصیر جزایی، باید دارای اهلیت و خصوصیات فردی متعارفی باشد تا بتوان وقوع جرم را به او نسبت داد. در نتیجه، وقتی انسان از نظر کیفری مسئول شناخته می‌شود که مسبّب حادثه‌ای باشد؛ یعنی بتوان آن حادثه را به او نسبت داد. پس مسئولیت کیفری، محصول نسبت دادن و قابلیّت انتساب است. مقصود از قابلیّت انتساب آن است که بر مقامات قضایی معلوم شود که فاعل جرم، از نظر رشد جسمی، عقلی و نیروی اراده و اختیار، دارای آن‌چنان اهلیتی است که می‌توان رابطة علّیت بین جرم انجام یافته و عامل آن برقرار کرد. در حقیقت مسئولیت کیفری از نتایج مستقیم انتساب جرم به فاعل آن احراز می‌شود و از این جهت به طور مختصر می‌توان گفت مسئولیت کیفری قابلیّت انتساب و اسناد عمل مجرمانه است. براساس ماده 26 قانون راجعبه مجازات اسلامی مصوب سال 1362 که دقیقاً در ماده 49 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1370 تکرار شده بود، «اطفال در صورت ارتکاب جرم، مبری از مسؤولیت کیفری هستند». تبصرة یک مادة اخیر، بیان میداشت که «منظور از طفل کسی است که به حد بلوغ شرعی نرسیده باشد» و مطابق تبصره یک ماده 1210 قانون مدنی «سن بلوغ در پسر 15 سال تمام قمری و در دختر 9 سال تمام قمری است». بر اساس این مقررات واکنش اجتماعی در برابر بزهکاری اطفال به دو دسته تقسیم می شد: با توجه به ماده 12 قانون مجازات اسلامی 1370 که تقسیمبندی مجازاتها را مطرح کرده بود و با عنایت به این مطلب که مقنن ایران تا سال 1392 مرحله نوجوانی و جوانی را مورد توجه قرار نداده بود، این گروه از اشخاص مانند بزرگسالان مشمول مجازاتهای مذکور قرار میگرفتند، مثلاً اگر جوان 16 سالهای مرتکب سرقت مستوجب حد می گردید مانند شخص بزرگسال، دست او قطع میشد. قانون مجازات اسلامی در باب دوم از کتاب اول به اقدامات تأمینی و تربیتی اشاره نموده بود. این اقدامات جنبه پیشگیرانه دارند و از نظر ماهوی از مجازاتها متفاوتند. براساس ماده 18 قانون مربوط به تشکیل دادگاه اطفال بزهکار مصوب سال 1338 در مورد اطفالی که بیش از 12 سال تمام و تا 18 سال تمام دارند، هرگاه مرتکب جرمی شوند، بر حسب مورد تصمیمات زیر اتخاذ خواهد شد: الف) تسلیم به اولیاء یا سرپرست با اخذ تعهّد به تأدیب و تربیت و مواطبت در حسن اخلاق طفل؛

 


  
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :3
بازدید دیروز :3
کل بازدید : 48196
کل یاداشته ها : 147


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ